Scoop
Exercises in Admiration
Francisca Carvalho

Giancarlo Giannini's gigantic eyes in Pasqualino Settebellezze, the faces and wigs taking up the entire screen in Lina Wertmüller's Love and Anarchy. A mannerist palette. The light of the butcher's shop and the humanoids of The Brood, plus the bulbs that are pouches that are placentas in her body. They all form characters, or rather entities, situated in the threshold no longer human nor natural, but rather natura desnaturata, taken as the sprout of it all. Finally, and always in between, the inverted Disney hands or Mickey Mouse gloves, falling. They are brushes and mops since intelligence and sweeping intersect, according to Simone Weil’s clairvoyance. Manet and his warm and cold neutrals mastering asparagus and all the stillleben ad oleo it contains. Asparagus in nuptials with the milky white surface, already lying down, like a brush at the end of the day, put to rest. Following Rosalba Carriera's example, perhaps awkwardly but fine, I went for the pastels, which is the same as joy in Gravity&Grace. Everything is dust, as Li Po used to say.

Os olhos gigantescos de Giancarlo Giannini em Pasqualino Settebellezze, os rostos e cabeleiras a ocupar a totalidade do ecrã em Love and Anarchy de Lina Wertmüller. A paleta maneirista. A luz do talho e os humanoides informes em The Brood mais os bolbos que são bolsas que são placentas no corpo dela. Formam personagens, ou antes, entidades, porque situadas na zona limiar já não humana nem natural, antes natura desnaturata tida como origem atmosférica de tudo isto. Finalmente e sempre nos entremeios, as mãos Disney ou luvas Rato Mickey invertidas, em queda, são pincéis e esfregonas porque a inteligência é varrimento, segundo Simone Weil à luz da luz. Manet e os neutros quentes e frios, a mestria do espargo e toda a stillleben ad oleo nele contida. Espargo em núpcias com o branco leitoso da mesa e já deitado, como um pennello no fim da jorna, posto a descansar. Seguindo, talvez mal, mas ainda bem, o exemplo de Rosalba Carriera, fiz-me aos pastéis e com eles à jouissance do Peso&Graça. Tudo é pó, já dizia Li Po.